Do czego jest Ci potrzebna szkoła filmowa?
Szkoła Filmowa uczy wielu różnych zawodów w tej branży w zależności od kierunku. Musisz też wiedzieć, że istnieją różne systemy produkcyjne, w obrębie których dana szkoła uczy. Czego innego będzie wymagała od Ciebie praca dla stacji telewizyjnej, a jeszcze czegoś innego, praca dla producenta filmu kinowego – to są różne platformy dystrybucji i proponują różne produkty dla swojej widowni. Wiadomości, teleturnieje, reportaże i seriale są bardziej domeną telewizji, podczas gdy kino, oferuje rozrywkę gatunkową w postaci filmów pełnometrażowych na wielkim ekranie.
Historia kina i telewizji
Historia kina i telewizji, ma umownie ponad 100 lat. Te dwa przemysły konkurowały o widza, starając się dostarczać atrakcyjne treści, nad dystrybucją których pracowali zawodowcy. Zawód reżysera czy operatora kamery był względnie trudny i wymagał odpowiedniego przygotowania. W tym celu powstały szkoły filmowe. Stworzenie filmu na potrzeby kina wymagało sporych nakładów finansowych. Od twórców filmu oczekiwano zatem nie tylko pomysłów i wrażliwości, ale także doświadczenia i odpowiedniej wiedzy.
Jeżeli ktoś nie wkręcił się w ten przemysł profesjonalnie, ale i tak chciał tworzyć filmy, to realizował się poza tymi formami dystrybucji. Mógł na przykład próbować pokazać swój film w jakimś domu kultury, na festiwalu, czy choćby na domowym rzutniku lub magnetowidzie. Marzył bowiem, by mieć swoją własną widownię – jakoś się z nią skomunikować, coś jej pokazać, czymś się z nią podzielić.
Transformacja produkcji filmowej w erze cyfrowej
Przyjmijmy, że wraz z powstaniem serwisu Youtube w 2005 roku, pewne zasady i utarte dotąd schematy, uległy zmianie. Nagle – każdy, kto stworzył film, mógł go opublikować i wygodnie pokazać swoim widzom w Internecie. Produkcja profesjonalna zmieszała się tam z produkcją amatorską. Nie znając profesjonalnych systemów produkcyjnych, fascynaci próbowali swoimi siłami odwzorować znane im formaty kinowe czy telewizyjne lub też – eksperymentowali z własnymi pomysłami. Rynek sprzętu filmowego zareagował błyskawicznie i zaczął produkować kamery, dostosowane do takich potrzeb. Istotnym momentem było uruchomienie w pełnoklatkowej lustrzance fotograficznej funkcji filmowania w rozdzielczości Full HD. Był to Canon 5D Mark II i stało się to w 2008 roku. Do tego czasu, w zasadzie jedynie profesjonalne kamery filmowe oferowały plastykę i kolory odpowiednie dla kina. Kamery telewizyjne były natomiast przeznaczone do tworzenia obrazu wideo na potrzeby nadawców i były po prostu dla nich praktyczne i drogie. Wraz z epoką lustrzanek rozkwitła zatem zupełnie nowa era – kina off’owego oraz produkcji amatorskich. Dzięki fotograficznym obiektywom i dużej matrycy można było uzyskać bardzo plastyczny obraz. Rozwinęła się nowa branża – videografia, tworząca filmy na potrzeby szeroko pojętego Internetu i social mediów. Videographer – czy inaczej: samodzielny filmowiec albo „one man army” – stał się popularnym zawodem w branży filmowej. Od tej chwili, wszystkie systemy produkcyjne zaczęły się wzajemnie przenikać. Filmowcy kinowi próbowali działać na własną rękę w Internecie, videographerzy usiłowali produkować dla telewizji, a na koniec wszyscy i tak publikowali treści na YouTube. Obecnie większość twórców filmowych publikuje swoje treści na wszelkiego rodzaju social mediach – od profesjonalistów po amatorów.
Współczesna problematyka szkoły filmowej
W tym miejscu, dochodzimy do współczesnej problematyki szkoły filmowej. Polska posiada wspaniałą historię edukacji w tym zakresie i nasi rodzimi filmowcy osiągają wielkie sukcesy na świecie. Bardzo ważne jest, abyś zrozumiał, że jako filmowiec nie będziesz tworzył w próżni. Wchodzisz w świat, który ma swoją bogatą historię, osiągnięcia, różne epoki, wielu twórców i wizjonerów.
Szkoła filmowa a profesjonalna produkcja kinowa
Na potrzeby tworzenia dużych produkcji kinowych, istnieją np. szkoły państwowe, gdzie szkolisz się jako reżyser lub autor zdjęć. Najczęściej zalecają one wdrażanie profesjonalnego systemu produkcyjnego. Są tam odpowiednie piony, zaplecze sprzętowe, masa specjalistów i zaawansowana postprodukcja. Jesteś trybem ogromnej machiny, wymagającej zarówno pracy, czasu, jak i budżetu. Ale osiągane dzięki temu efekty, są najwyższej jakości. W szkole poznasz doświadczonych filmowców, współpracowników i będziesz mógł wyrobić swój osobisty styl artystyczny. Do czas odkrywania i eksperymentów.
Kursy filmowe dla samodzielnych filmowców
Dla samodzielnych filmowców powstały kursy filmowe, podczas których uczysz się, jak samemu tworzyć filmy. Możesz próbować swoich sił w dowolnie wybranym formacie – nikt nie zabroni Ci nagrać formy fabularnej, reklamy, teledysku, czy filmu dokumentalnego. Problem w tym, że tego rodzaju kursy najczęściej oferują jedynie niezbędne informacje, dotyczące np. obsługi kamery, dostępnego niedrogiego sprzętu i postprodukcji wystarczającej na potrzeby serwisów internetowych. W mojej opinii skupiają się tylko na podstawowych aspektach i pomijają dużą część problematyki dotyczącej artystycznego ducha wartościowego filmu.
Dla mnie film to nie tylko sprzęt i jego obsługa, ale także prawdziwa okazja do twórczego działania, pracy z ludźmi i poznawania siebie. Historia, emocje, storytelling, symbolika oraz niezwykła siła oddziaływania. Tak – czasem wystarczy być tylko dobrym „rzemieślnikiem”, ale co, jeżeli wymagasz od siebie czegoś więcej?
Projekt OFFmaster - szkoła filmowa by Wiktor Obrok
W tym celu powstał projekt OFFmaster. To wykłady, kursy i szkolenia, które pozwalają samodzielnym filmowcom poznać profesjonalne systemy produkcyjne, które będą mogli zaadaptować na własne potrzeby. Zawodowa reżyseria to coś znacznie więcej, niż tylko wydawanie poleceń zza kamery, co występujący ma robić. Natomiast operator filmowy musi wiedzieć więcej, niż tylko jak ustawić lampę do wywiadu.
Produkcja filmowa w marketingu
Nowym zagadnieniem stało się to, że to zwykły pracownik marketingu coraz częściej musi nadzorować produkcję filmową na potrzeby swojej firmy. Skąd ma on wiedzieć jak ważnym narzędziem dysponuje?
Obecnie branża filmowa znowu wchodzi w kolejny etap, w którym trzeba już uwzględnić filmy pionowe, używanie smartfonów jako kamer oraz sztucznej inteligencji do generowania dowolnych treści.
Na naszych warsztatach uwzględniamy zarówno to, co filmowcy dotąd wypracowali przez lata, jak i to, do czego obecnie zmierzają multimedia. Tworzymy też społeczność i inspirujemy do świadomego rozwoju. Nieważne, na jakim etapie filmowej kariery jesteś. Czy chcesz filmem zajmować się zawodowo czy tylko przy okazji. Warto dowiedzieć się czym jest film z naszej perspektywy.
Autor: Wiktor Obrok